Samenwerken, waar moet je op letten?

Samenwerken is misschien het wel het moeilijkste wat er is. Er komt een hoop bij kijken. Niet alleen is het handig wanneer er een persoonlijke klik is, ook goede afspraken maken en op papier zetten is een vak apart. Een goede samenwerkingspartner is niet zomaar gevonden en het is soms lastig te bepalen wie dat […]

De carrièreparadox van freelancers

Freelancers en tijdelijke opdrachten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de groei van het aantal freelancers in onze maatschappij, is ook het aantal tijdelijke opdrachten aan het groeien. De meningen zijn verdeeld over of dat een goede ontwikkeling is. Voorstanders zien in de grote flexibiliteit een meerwaarde voor organisaties, doordat freelancers kennis die ze tijdens […]

Innovatie is een bijproduct

Wat verstaan creatief ondernemers zelf eigenlijk onder ‘innovatie’ en komt dat overeen met het beeld dat de wetenschap van de sector heeft? Wijngaarden, Hitters en Bhansing, allen verbonden aan de Erasmus Universiteit, zochten het uit. De ontwikkeling van creatieve producten kenmerkt zich door de continue zoektocht naar verbeteringen en aanpassingen van producten en niet door […]

Het perfecte aantal vaardigheden

Wat is het optimale aantal vaardigheden en hoeveelheid kennis voor een ondernemer? Onderzoekers van het COL proberen de ‘black box of experience’ een stukje verder te openen Een belangrijke vraag binnen ons onderzoek naar ondernemerschap is waarom sommige mensen ondernemer worden en anderen niet, en waarom het ondernemen sommigen beter lukt dan anderen. Bij het […]

Het politiek bewustzijn van broedplaatsen

De afgelopen jaren is het aantal plekken waar kunstenaars en creatieve ondernemers gezamenlijk kantoor houden flink gegroeid. Lege plekken in de stad worden beschikbaar worden op die manier weer ‘hip’, maar wat heeft dat voor invloed op de mensen die in die kantoren werken? Boukje Cnossen deed onderzoek naar de ontwikkeling van broedplaatsen. Stedelijke creatieve […]

Niet ieder team kan een game changer voortbrengen

Wat maakt een team zo goed dat het een ‘game changer’ kan produceren, een product dat zowel onderscheidend is als door een grote groep mensen goed wordt bevonden? Het antwoord zou kunnen zitten in ‘structural folding’. Onderzoekers Mathijs de Vaan, David Stark en Balazs Vedres onderzochten de samenstelling van succesvolle teams. Als een team een […]

Onderhandel met creativiteit, niet met de prijs

Het is iets wat waarschijnlijk iedere ondernemer zich weleens afvraagt: “hoe overtuig ik mijn opdrachtgever, zodat hij of zij met mij in zee gaat?” Helaas is daar niet zomaar een antwoord op te geven, maar dankzij een onderzoek van Jones, Livne-Tarandach en Balachandra zijn we wel weer een stap dichterbij het antwoord gekomen: overtuig je opdrachtgever […]

Art Partner: ‘Kunst is nuttig als interventie’

Voor ons onderzoek naar de impact van samenwerkingen tussen kunstenaars en organisaties buiten de creatieve industrie gaan we op bezoek bij organisaties die tussen die twee bemiddelen. Hier stellen we ze alvast kort voor. Vandaag: Art Partner. Het bedrijf Art Partner, van Sandra Boer en Robert Tordoir, koppelt kunstenaars aan het bedrijfsleven. En dat gaat […]

Tussen te gewoon en te experimenteel

Hoe maakt een creatieve ondernemer een product zowel begrijpelijk als uitdagend voor de gebruiker? In de praktijk blijkt dit een eeuwig zoeken naar een balans. We concludeerden al eerder dat een van de kernmerken van de creatieve sector de continue zoektocht naar vernieuwing in producten en diensten is. Dat komt deels door de ondernemers zelf, […]

Hoe meet je succes?

In welke mate wijkt creatief ondernemerschap af van gewoon ondernemerschap? Deze vraag stelde wijlen hoogleraar Dany Jacobs zichzelf toen hij twee artikelen schreef voor Holland Management Review. Eigenlijk niet veel, was zijn conclusie: ‘veel creatieven zijn zeer ondernemend en daarbij ook bereid de nodige risico’s te nemen.’ Toch zijn er (natuurlijk) verschillen te zien, niet […]