(c) Caleb Minear @unsplash.com Tags: ZZP, flexibele werkvormen, schaalverkleining Leestijd: 6 minuten Kunstenaars en creatieve professionals stellen flexibiliteit en autonomie op prijs. Toch biedt samenwerken, zeker binnen eenzelfde werkomgeving, een aantal voordelen, zoals sociale contacten, steun, inspiratie, nieuwe kennis en inzichten, en schaalvoordeel. Kleinschaligheid als norm, schaalverkleining de trend Tussen 2008 en 2018 is het […]
Category: columns
Column | De echte ondernemer bestaat niet
Vele startende ondernemers denken dat ze een soort superman of supervrouw moeten zijn om succesvol te zijn. Als ik ondernemers vraag naar de kwaliteiten waarover zij als ondernemer moeten beschikken, komt er dikwijls een indrukwekkend pallet aan kwaliteiten voorbij. Ik krijg dan te horen dat een échte ondernemer, wat dat dan ook moge zijn, proactief […]
Column | Get a good job with more pay and you’re okay: de verdiensten in creatieve sectoren
(c) the blowup @Unsplash.com Tags: inkomens, uitkeringen Leestijd: 6 minuten De bedragen die sommige kunstwerken opbrengen op veilingen zijn waanzinnig, en de tegemoetkomingen voor heel wat artiesten voor een optreden op een festival niet te versmaden. In de kunsten en creatieve sectoren zijn dat de buitenbeentjes, of outliers. Wat is geweten over de meer gangbare […]
Column | De leeftijd van de kunst(enaars): tegelijkertijd jonger én ouder dan de rest van werkend Nederland
(c) Kate Darmody @Unsplash.com Tags: leeftijd, the price of failure Leestijd: 4 minuten Wat weten we over de kenmerken van kunstenaars in vergelijking met de rest van de beroepsbevolking? Bijvoorbeeld in termen van leeftijd? De leeftijdsverdeling in creatieve beroepen is opmerkelijk: mensen die werken in de kunsten en creatieve sectoren zijn zowel jonger, als ouder, […]
Column | Wat als loopbanen de karakteristieken van een artistiek portfolio krijgen?
(c) Water Journal @Unsplash.com Tags: portfolio loopbaan, keuze versus noodzaak Leestijd: 6 minuten Kunstenaars en designers zijn goed vertrouwd met het begrip ‘portfolio’: velen hebben een compilatie van artistieke realisaties gereed. Er bestaat ook zoiets als een ‘portfolio-loopbaan’, een begrip dat verwijst naar de combinatie van banen en vormen van werk, over de tijd, maar […]
Column | Kunstenaars, apen en beleggers
Door: Arjan van den Born Stel je voor dat we met de hele wereldbevolking van 7 miljard mensen samen een wedstrijd houden. In deze wedstrijd zet elke wereldburger 10 euro in zodat er een prijzenpot ontstaat van zo’n 70 miljard euro. Dit gehele bedrag gaat naar de winnaar van een heel simpel spel; nl. diegene […]
Column | Mattheus en het bedrog van de onvermelde maker
Het Mattheus-effect is sterk aanwezig in het kunstenveld, het is als kunstenaar veel lastiger om iets echt vernieuwends of creatief te maken als je niet bekend bent. Daarom zouden we volgens Arjan van den Born uitvinders, makers, kunstenaars en andere creatievelingen nog beter moeten beschermen. Column door Arjan van den Born Rosalind Franklin ontdekte in […]
Column | What’s in a name?
Maakt het uit hoe je je producten, projecten of je onderneming noemt? Soms zou je denken van wel? In de filmwereld zijn er daarom zoveel gestolen en geleende namen. Een goede naam kan ervoor zorgen dat je product, dat normaal weinig aandacht zou krijgen van media en publiek, toch in de belangstelling komt te staan. Column […]
Column | De creatieve industrie door de bril van de econoom: over kunst no matter what, winnaars, onzekerheid en intrinsieke motivatie
(c) Ian Schneider @unsplash.com Tags: infinite variety, winner-takes-all, art for art’s sake, portfolio loopbanen Leestijd: 6 minuten Economen zijn al langer uitgedaagd door de specificiteit van de kunsten en creatieve sectoren in vergelijking met andere industrieën. Ze merken op dat de creatieve industrie anders is dan andere industrieën omwille van een aantal principes: een ongebreidelde […]
Column | Slow shopping
Winkelgebieden veranderen en dat is volgens Arjan van den Born een goed teken voor de creatieve industrie. In de binnensteden komen langzaam maar zeker nieuwe slow shopping concepten op waar creatieve en ambachtelijke ondernemers werken, verkopen en samen klanten trekken. Column door Arjan van den Born Dat het niet crescendo gaat in de creatieve industrie […]
Column | De echte ondernemer bestaat niet
Vele startende ondernemers denken dat ze een soort superman of supervrouw moeten zijn om succesvol te zijn. Dit superhelden imago van ondernemers mag dan soms egostrelend werken, dit beeld is absoluut niet reëel. De waarheid is dat er vele wegen naar succes zijn. Er zijn zelfs hele succesvolle ondernemers die in het geheel niet ondernemend […]
Column | Wat als kunst een land was?
Wat als de kunst een land was? Met buurlanden als boerenland, industrieland, dienstenland en wetenschapsland? Wat zou ons dan opvallen en wat kunnen we dan leren van deze andere landen? Wat zou het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) over kunstland rapporteren? Column door Arjan van den Born Allereerst zou opvallen dat ‘kunstland’ een zeer […]
Column | Aantrekkelijk werk!? De omvang van de werkgelegenheid in de creatieve industrie
(c) Micheile Henderson @Unsplash.com Tags: werkgelegenheid, banengroei, verdienvermogen Leestijd: 9 minuten Vaak wordt beweerd dat werken in de kunsten, cultuur en creatieve industrie aantrekkelijk is. Dat zou zich moeten manifesteren in de cijfers over werkgelegenheid in die sectoren. In deze column nemen we de cijfers onder de loep: dat blijkt geen sinecure! Desalniettemin lijken de […]